Waar gaat het eigenlijk om?

tekstballon met daarin "what's the point?"

Van de week las ik bij een communicatiebedrijf op de muur de tekst: “Waar gaat het eigenlijk om?” Toepasselijk, want het is misschien wel de belangrijkste vraag die wij in ons vak stellen. Iedereen heeft iets te vertellen: een verhaal, een feit, een mening, een boodschap. Maar zorgen dat de ander begrijpt wat je te vertellen hebt, bijvoorbeeld in een tekst, is vaak lastiger dan je denkt. Vaak is de opvatting: als je kan schrijven en de ander kan lezen, dan komt het toch over? Nou nee, niet per se.

“Alles staat er toch in?”

Neem een beleidsadviseur die een nota wil schrijven over wat zij met haar collega’s heeft onderzocht en geconcludeerd. Ze heeft zóveel te vertellen, want ze hebben zóveel ontdekt. Er is niet echt een eenduidige conclusie te trekken, dus ze wil vooral alle kanten belichten. Haar collega’s willen ook hun deel van het onderzoek beschrijven. De partners met wie ze hebben samengewerkt, vullen dat ook nog eens aan met hun standpunt. Uiteindelijk plakt de beleidsadviseur al die losse teksten achter elkaar en levert de onsamenhangende nota in. Later krijgt ze de vraag terug: “Waar gáát het in dit stuk nou eigenlijk om?” Zij begrijpt er niets van: alles staat er toch in?

Anderen helpen beter te schrijven

Daar, op dat moment, wil ik helpen. Teksten ken ik, want schrijven en redigeren doe ik al jaren, maar ik heb recentelijk iets nieuws ontdekt. Hoe ouder en ervarener ik word – en ik zie dit ook bij leeftijdsgenoten – hoe meer ik anderen adviseer hoe zij kunnen doen wat ik doe. En nog belangrijker: hoe leuk ik het vind om dat te doen. Zo heb ik besloten om schrijftrainer en schrijfcoach te worden. Ik wil anderen helpen beter te schrijven. Zelf kan ik het al, maar nu moet ik ervoor gaan zorgen dat een ander begrijpt hoe je dat doet. Daarin zit de uitdaging. Maar voor mij is het wel waar het eigenlijk om gaat.

Scroll naar boven